ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
§ 1 Regulamin kontroli przewozów jest aktem normatywnym określającym obowiązki, uprawnienia i zasady postępowania pracowników Spółki oraz osób upoważnionych do wykonywania czynności kontrolnych w autobusach PGZK-Jasiel Sp. z o.o. zwanych dalej „Rewizorami”.
§ 2 Postanowienia regulaminu mają zastosowanie do pracowników Spółki tj; Działu Przewozów, Kierowców – konduktorów oraz upoważnionych przez Zarząd Spółki
do kontroli przewozów przedstawicieli firm zewnętrznych.
§ 3 Do przeprowadzania kontroli uprawnieni są:
- Upoważnieni przez Zarząd Spółki przedstawiciele firm zewnętrznych.
- Upoważnieni przez Zarząd Spółki pracownicy Spółki.
§ 4 Rewizor powinien posiadać znajomość:
- przepisów i instrukcji obowiązujących w przewozach pasażerskich,
- prawa przewozowego,
- prawa o ruchu drogowym
- przepisów o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
- instrukcji służbowych – w zakresie niezbędnym do prawidłowego przeprowadzania kontroli.
ROZDZIAŁ II Zadania, uprawnienia i obowiązki
§ 5 Do podstawowych zadań rewizora należy kontrola:
- przewozu osób i bagażu wykonywanych przez Spółkę,
- prawidłowości sprzedaży biletów pasażerom przez kierowców – konduktorów,
- czystości autobusów oraz dbałości kierowców-konduktorów o wizerunek Spółki.
§ 6 Kontrolę w autobusie REWIZOR rozpoczyna od okazania uprawnień do kontroli,
a następnie przeprowadza sprawdzenie biletów celem ustalenia czy nie występują jakiekolwiek nieprawidłowości popełnione przez:
- Pasażerów:
- uchylanie się podróżnych od opłaty za przejazd lub za przewóz bagażu podlegającego opłacie,
- przewóz rzeczy wyłączonych z przewozu w autobusie,
- przewóz dzieci bez biletu lub zatajenie ich wieku w celu wyłudzenia przejazdu,
- bezpodstawne korzystanie z opłat ulgowych,
- nie przestrzeganie obowiązujących przepisów określonych w prawie przewozowych lub regulaminie przewozów,
- brak biletu miesięcznego, wydawanego do EM-Karty.
- Obsługę autobusu – związaną z wykonaniem czynności konduktorskich:
- pobranie pieniędzy za przejazd od pasażera i nie wydanie biletu,
- wydanie biletu niezgodnego z trasą jazdy pasażera,
- wydanie biletów o niższym nominale, mimo pobrania należności zgodnej z cennikiem opłat,
- wydanie biletu ulgowego pasażerowi, który nie posiada uprawnień do tej ulgi,
- przewożeniu pasażerów z nieważnymi biletami miesięcznymi,
- powtórna sprzedaż biletów odebranych od pasażerów,
- nie wydanie podróżnym należnej reszty,
- sprzedaż biletów sfałszowanych, skradzionych lub znalezionych,
- niewłaściwe funkcjonowanie drukarki biletowej,
- wykorzystywanie luków bagażowych autobusu przez kierowcę do przewozu paczek i przedmiotów nie stanowiących bagażu podróżnych,
- nie przestrzeganie przepisów o rzeczach znalezionych,
- dopuszczenie do przewozu zwierząt bez sprawdzenia świadectwa szczepienia,
- przewożenie osób uciążliwych dla innych podróżnych w stanie po spożyciu alkoholu oraz osób zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi w transporcie,
- wykonywaniu kursu niezgodnie z rozkładem jazdy,
- brak lub złe oznaczenie autobusu tablicami informacyjnymi,
- biletowanie podczas jazdy autobusu,
- czystości autobusów oraz przestrzeganie obowiązku noszenia uniformów służbowych.
§ 7
- Zachowanie się rewizora w czasie wykonywania czynności kontrolnych powinno być kulturalne, rozważne, stanowcze i konsekwentne zarówno w stosunku do podróżnych jak i obsługi autobusów.
- Kontrola powinna być prowadzona sprawnie i bez zakłócenia jazdy autobusu. Zabronione jest opóźnianie wykonywania kursów celem przeprowadzenia kontroli przewozów.
- Rewizor powinien przeprowadzić kontrolę bezstronnie z uwzględnieniem wszystkich uwarunkowań, które spowodowały ujawnioną nieprawidłowość.
- Po wejściu do autobusu rewizor przedstawia się pasażerom i okazuje dokument uprawniający do przeprowadzenia kontroli. Identyfikator powinien być przypięty w widocznym miejscu i zawierać:
- nazwę przewoźnika,
- numer identyfikacyjny,
- zdjęcie,
- zakres upoważnienia,
- pieczęć i podpis wystawcy.
- W czasie kontroli biletów rewizor wykonuje następujące czynności:
- pobiera od kierowcy wydruk kontrolny z bileterki fiskalnej,
- zatrzymuje bilety sfałszowane, nieczytelne, wielokrotnie używane itp.,
- potwierdza przeprowadzoną kontrolę w karcie drogowej kierowcy.
- W trakcie przeprowadzania kontroli biletów u pasażera, rewizor sprawdza:
- czy pasażer posiada ważny w danym kursie i miejscu bilet z kasy prowadzącej sprzedaż na przystanku początkowym lub drukarki fiskalnej znajdującej się w autobusie,
- datę i godzinę na bilecie, trasę, autentyczność biletu,
- czy pasażer posługujący się imiennym biletem miesięcznym posiada ważny dowód tożsamości potwierdzający własność tego biletu,
- w przypadku biletu ulgowego, dokumenty uprawniające do korzystania
z ulgi. - W razie uzasadnionego podejrzenia, że bilet jest sfałszowany, nieczytelny, wielokrotnie używany – Rewizor ma prawo zatrzymać dokument i przesłać go do wystawcy. W zamian za zatrzymany bilet pasażer otrzymuje od rewizora pokwitowanie.
- Za przejazd bez ważnego biletu lub w razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu bądź, dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, rewizor może polecić kierowcy pobranie należnej za przejazd opłaty taryfowej lub opłaty dodatkowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury (Dz.U. Nr 14, poz. 117):
- Wysokość kary za przejazd bez biletu wynosi 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego.
- Wysokość kary za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu wynosi 40-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego
- Wysokość kary za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt wynosi 20-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego
- Za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy autobusu bez uzasadnionej przyczyny wynosi 150-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego.
- Rewizor może polecić kierowcy pobranie opłaty gotówkowej, o której mowa w punkcie 8, za pomocą bileterki autobusowej.
- Rewizor ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego i sporządzenie protokołu. Rewizor wręcza podróżnemu wezwanie do zapłaty ze wskazaniem terminu zapłaty. W razie odmowy współpracy Rewizor ma prawo zwrócić się do Policji i innych organów porządkowych o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego.
§ 8
- Podczas kontroli rewizor sprawdza:
- zapełnienie autobusu,
- schludny i estetyczny wygląd pracowników,
- zachowanie kierowcy wobec pasażerów,
- punktualność kursowania autobusu.
- Rewizor powinien sprawdzić czy:
- kierujący pojazdem przestrzega przepisy zawarte w prawie o ruchu drogowym,
- kierowca nie dokonuje sprzedaży biletów w czasie prowadzenia pojazdu,
- kierowca nie prowadzi rozmów, nie spożywa posiłków.
§ 9
- W czasie wykonywania czynności kontrolnych, rewizor jest uprawniony
do opóźniania lub zmiany trasy przejazdu autobusu w tylko i wyłącznie przypadku gdy: - istnieje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- Spółka zostałaby narażona na poważne straty.
- Rewizor może usunąć z autobusu osoby uciążliwe dla podróżnych lub odmawiające zapłacenia za przejazd.
- Rewizor powinien uniemożliwić dalsze wykonywanie czynności służbowych kierowcy będącego w stanie po spożyciu alkoholu.
- Rewizor ma prawo do badania trzeźwości pracowników wykonujących przewozy.
- Podczas wykonywania czynności służbowych Rewizor zwraca się do Policji o pomoc w szczególnych przypadkach:
- ujawnienie przestępstwa lub wykroczenia,
- zagrożenia bezpieczeństwa osobistego,
- konieczność ustalenia danych personalnych pasażera,
- W przypadkach udzielenia koniecznej pomocy na skutek zaistniałego wypadku drogowego, awarii pojazdu, odsunięcia kierowcy od prowadzenia pojazdu
w wyniku stwierdzenia stanu po spożyciu alkoholu, choroby lub innych okoliczności uniemożliwiających dalsze wykonanie obowiązków kierowcy konduktora, rewizor podejmuje następujące działania: - udziela doraźnej pomocy poszkodowanym,
- organizuje pomoc lekarską,
- zabezpiecza pieniądze, bilety i inne dokumenty przewozowe,
- zawiadamia o wypadku najbliższy posterunek Policji,
- powiadamia przedstawicieli Spółki.
§ 10
- Po dokonaniu kontroli Rewizor zobowiązany jest do dokonania czytelnego wpisu do karty drogowej ( czas i miejsce kontroli ).
- Na każdą ujawnioną w czasie kontroli nieprawidłowość należy sporządzić raport.
- Wezwanie do zapłaty stanowiące integralną część protokołu, wręcza się pasażerowi za pokwitowaniem.
ROZDZIAŁ III Postanowienia końcowe
§ 11 Regulamin Kontroli Przewozów został ustalony na czas nieoznaczony.
§ 12 Zmiany do Regulaminu Kontroli Przewozów można wprowadzić w każdym czasie.
§ 13 Regulamin Kontroli Przewozów wchodzi w życie z dniem 20.07.2021 r.